Dieta, a hashimoto. Poznaj pięć najważniejszych zasad

Zdiagnozowano u Ciebie chorobę Hashimoto i teraz kompletnie nie wiesz, jak jeść, żeby polepszyć swój stan zdrowia oraz samopoczucie? A może wyeliminowałaś już wszystkie strączki, warzywa kapustne oraz produkty zawierające gluten i zastanawiasz się, z czego jeszcze zrezygnować, żeby polepszyć pracę tarczycy? Odpowiednia dieta w Hashimoto jest ważna, ale co, jeśli powiemy Ci, że nie musisz rezygnować z tych wszystkich produktów, żeby cieszyć się dobrym samopoczuciem i jednocześnie nie pogorszyć wchłaniania leków? Poniżej przedstawimy Ci 5 najważniejszych zasad żywienia w Hashimoto. Stosując je, polepszysz swój stan zdrowia oraz pracę tarczycy.

Co należy ograniczyć?

Produkty wysokoprzetworzone – tj. fast foody, gotowe dania czy słodycze zawierają duże ilości tłuszczów trans, węglowodanów łatwoprzyswajalnych oraz soli. Składniki te wykazują działanie prozapalne oraz negatywnie oddziałują na funkcjonowanie gruczołu tarczycowego.

Produkty zawierające związki antyodżywcze – to prawda, że zarówno warzywa kapustne, jak i strączkowe zawierają substancje, których wysokie spożycie negatywnie oddziałujące na wchłanianie jodu, a tym samym na produkcję hormonów tarczycy. 

Dlatego spożycie tych produktów powinniśmy ograniczyć, ale nie rezygnować z nich całkowicie, bo zarówno strączki jak i warzywa kapustne dostarczają również wiele cennych składników odżywczych. Co ciekawe, techniki kulinarne, takie jak gotowanie, moczenie czy mrożenie zmniejszają zawartość związków antyodżywczych w tych produktach.

Darmowy poradnik

Osiągnij sylwetkę marzeń
bez wychodzenia z domu w zaledwie 15 minut dziennie

Jakie produkty włączyć do diety?

Kwasy tłuszczowe omega- 3 – wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega – 3 wykazują działanie przeciwzapalne, dlatego ważne jest, aby znajdowały się w diecie osób z chorobą Hashimoto. Te kwasy tłuszczowe występują zwłaszcza w tłustych rybach takich jak łosoś, makrela, pstrąg tęczowy, śledź, ale również w nasionach i orzechach. W przypadku niskiego spożycia tych produktów, warto wdrożyć suplementację.

Suplementy – u osób z Hashimoto dosyć często występują niedobory niektórych składników  tj. selenu, witaminy D, jodu, kwasów omega -3 oraz antyoksydantów. Należy zwrócić uwagę na odpowiednią podaż tych składników z jedzenia, a jeśli dieta będzie niedoborowa, wdrożyć odpowiednią suplementację. Suplementacja powinna być jednak dobrana indywidualnie i być uzupełnieniem pełnowartościowej diety, a nie ją zastępować.

Czy wykluczyć gluten lub laktozę?

U osób z Hashimoto znacznie częściej występuje celiakia (choroba, w której konieczna jest eliminacja glutenu) oraz nietolerancja laktozy. Dlatego po zdiagnozowaniu Hashimoto przeprowadza się wywiad  i jeśli jest potrzeba, zaleca się wykonanie diagnostyki w kierunku tych chorób.

W przypadku wystąpienia celiakii bądź nietolerancji laktozy oczywiście konieczne będzie wyeliminowanie tych składników z diety, natomiast w pozostałych przypadkach bazujemy na pełnowartościowej diecie bez wykluczeń.

Hashimoto to choroba, w leczeniu której istotną rolę odgrywa zbilansowana dieta!

Poprzez wdrożenie odpowiedniego sposobu żywienia można zmniejszyć stan zapalny tarczycy, polepszyć samopoczucie oraz wpłynąć na lepszy przebieg leczenia farmakologicznego.

Jeśli chorujesz na Hashimoto i nie jesteś pewna, czy Twój sposób żywienia jest odpowiedni, to zapraszamy Cię do współpracy dietetyczno–treningowej. Razem z naszym teamem pomożemy Ci wypracować zdrowe nawyki i polepszyć stan zdrowia.  

Wyślij artykuł na facebooku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Kasia Dziurska i Emilian Gankowski

Regularne treningi i zdrowie odżywianie to ich wspólna pasja i codzienność. Oboje już od wielu lat nie wyobrażają sobie życia w innym stylu, konsekwentnie realizują swoje cele i chcą zarażać innych swoją pasją. Założyli SlimProjekt, żeby wspierać innych w dążeniu do ich celów i pomagać w zmianie nawyków na zdrowsze.

Więcej artykułów

Blog

Aktywność fizyczna w IBS – jakie ćwiczenia wybrać, gdy zmagasz się z zespołem jelita drażliwego?

Zmagasz się z zespołem jelita drażliwego i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz poprawić jakość swoje życia i zminimalizować przykre dolegliwości? Nie wiesz, jaki rodzaj aktywności fizycznej w Twoim przypadku jest wskazany i czy w ogóle powinnaś wykonywać jakiś sport? IBS może zakłócać komfort Twojego życia, jednak dobra wiadomość jest taka, że…

Więcej »
Blog

Zespół jelita drażliwego – co jeść, a czego unikać w IBS?

Zdiagnozowano u Ciebie IBS i kompletnie nie wiesz, jak powinna wyglądać Twoja dieta? A może wyeliminowałaś już większość produktów, ale dyskomfort wciąż się pojawia? Ze względu na uciążliwe i krępujące dolegliwości całkowicie zrezygnowałaś z wyjść ze znajomymi? IBS to choroba, ale da się z nią żyć! I właśnie dzisiaj chcemy powiedzieć Ci o tym, że…

Więcej »
Blog

Detoks – zdrowa dieta czy zagrożenie dla organizmu?

Przeczytałaś już wiele informacji na temat detoksu i zamierzasz wprowadzić w życie regularne oczyszczanie organizmu z toksyn? A może chcesz szybko zgubić zbędne kilogramy i zastanawiasz się nad przeprowadzeniem kuracji detoksykującej? Już od jakiegoś czasu stosujesz detoksy, ale nie do końca jesteś pewna, czy to ma jakiś sens? W Internecie jest wiele niespójnych informacji dotyczących diet oczyszczający, dlatego dzisiaj chcemy powiedzieć Ci, że..

Więcej »

Odbierz darmowy poradnik

Sylwetka marzeń, pomimo braku czasu

Przejdź w końcu metamorfozę swojego życia i zadbaj o swoje zdrowie