Dlaczego nie chudnę? 5 najczęstszych przyczyn zastoju wagi

Walczysz o swoją wymarzoną sylwetkę, starasz się pozbyć dodatkowych kilogramów, ale Twoje starania nie przynoszą pożądanych efektów? Odchudzasz się już od jakiegoś czasu, codziennie stajesz na wagę i dalej nic się nie ruszyło? Zastanawiasz się, co robisz nie tak? Zaczynasz myśleć, że jesteś tym beznadziejnym przypadkiem, ponieważ wkładasz w utratę wagi wiele starań, które okazują się daremne? Odchudzanie może być frustrujące, kiedy nie przynosi pożądanych efektów. W czasie redukcji trzeba zwrócić uwagę na wiele różnych aspektów, aby była ona skuteczna.

Zdarza się, że mimo właściwej motywacji i dużego zaangażowania w dietę i treningi waga stoi w miejscu. Co robisz nie tak? Poznaj 5 najczęstszych przyczyn nieskutecznego odchudzania.

Przyczyny związane z dietą i trybem życia

Jesz więcej niż myślisz – Wydaje Ci się, że prawie nic już nie jesz? Twoja dieta jest bardzo ograniczona, pomijasz posiłki, zmniejszasz ich objętość, a czasem wręcz chodzisz głodna? Mimo tych poświęceń w dalszym ciągu waga stoi w miejscu. Co robisz nie tak?

Być może jesz więcej, niż myślisz? Jesteś na diecie, dlatego starasz się pomijać główne posiłki. Przez to w ciągu dnia dopada Cię wilczy głód, dlatego sięgasz po małe przekąski, zamiast zjeść zdrowy i zbilansowany posiłek.

Niestety jedząc głównie takie szybkie przekąski, pochłaniasz mnóstwo kalorii, bardzo często okazuje się, że jest to więcej, niż w przypadku pełnowartościowego posiłku.

Zamiast sięgać po przekąski, staraj się jeść regularnie zbilansowane posiłki, które skutecznie zlikwidują uczucie głodu, dzięki czemu stracisz ochotę na podjadanie pomiędzy nimi. W ten sposób zjesz w ciągu dnia mniej kalorii, a odchudzanie będzie skuteczniejsze.

Zatrzymywanie wody w organizmie – Być może przyczyną braku spadku Twojej wagi jest zatrzymywanie się wody w organizmie. Jeśli utrzymujesz deficyt kaloryczny, a waga się nie zmienia, to może stoi za tym właśnie woda. U kobiet może być to związane z fazą cyklu menstruacyjnego, dlatego nic dziwnego, jeśli nagle po dwóch tygodniach odchudzania masa ciała się nie zmienia. W zależności od fazy cyklu masa ciała może się wahać w jedną lub drugą stronę nawet o 2 kg.

Za zatrzymanie wody w organizmie może również odpowiadać kortyzol. Jest to hormon, który wydziela się np. w czasie stresu i powoduje on właśnie retencję wody. Zbyt restrykcyjna dieta również może powodować wzrost jego poziomu, dlatego odchudzaj się rozsądnie. Nie obcinaj zbyt dużo kalorii na raz.

Kolejnym powodem zatrzymywania się wody w organizmie jest zbyt wysokie spożycie soli. Nie solisz posiłków? A może jesz sporo przetworzonych produktów? W nich również jest sporo soli, której nadmiar w diecie będzie powodował zatrzymanie w organizmie większej ilości wody.

Darmowy poradnik

Osiągnij sylwetkę marzeń
bez wychodzenia z domu w zaledwie 15 minut dziennie

Zbyt długo się odchudzaszPewnie wiesz, że waga po pewnym czasie od rozpoczęcia odchudzania może się zatrzymać. Może być to związane z tym, że mimo początkowo wysokiego poziomu motywacji codzienne pilnowanie diety i treningi już Ci się znudziły? Być może odczuwasz znużenie odchudzaniem i nie masz już w sobie tyle zapału, co na początku.

Jest to całkowicie naturalne, dlatego co jakiś czas, np. po kilku tygodniach odchudzania możesz zrobić sobie przerwę na jakiś czas, np. 2 tygodnie. Przerwa w odchudzaniu będzie korzystna zarówno dla Twojego zdrowia psychicznego, jak i dla Twojego organizmu.

Pamiętaj jednak, aby w czasie przerwy nie folgować sobie zbyt mocno. Jeśli rzucisz się wtedy w wir jedzenia i zupełnie zrezygnujesz ze wszystkich aktywności, możesz spodziewać się zwiększenia masy ciała, co będzie działało bardzo demotywująco. W czasie przerwy zachowaj zdrowy rozsądek w jedzeniu, trzymaj się mniej więcej swojego zapotrzebowania kalorycznego i pamiętaj o aktywności fizycznej.

Przyczyny związane ze zmianami w organizmie

Zwiększenie tkanki mięśniowejRozpoczynasz treningi na siłowni i zamiast schudnąć, waga stoi w miejscu lub wręcz zwiększa się? Może mieć to związek z tym, że Twoje mięśnie się rozwijają. A może stosujesz inną aktywność fizyczną niż do tej pory, wprowadzasz większe obciążenia treningowe? W tej sytuacji bardzo prawdopodobne jest to, że zastój wagi jest związany właśnie z mięśniami. Być może Twoje ciało zamienia po prostu tłuszcz na mięśnie i dlatego waga stoi w miejscu. Jeśli chcesz to sprawdzić, nie polegaj jedynie na wadze, ale zmierz również obwody swojego ciała i spróbuj zaobserwować różnicę w tych parametrach.

Zrób badaniaJeśli odchudzasz się od dłuższego czasu i mimo przestrzegania wszystkich zaleceń w Twojej sylwetce nic się nie zmienia, to może przyszedł czas na wykonanie badań. Jeśli chcesz poprawić swoją sylwetkę, to sprawdź czy w Twoim organizmie wszystko działa, jak należy. Raz na rok powinno się wykonywać przynajmniej pakiet tych podstawowych badań, m.in. morfologię, profil lipidowy, TSH czy stężenie glukozy na czczo. Jeśli masz dodatkowo jakieś objawy, to tym bardziej skonsultuj się z lekarzem. Zastój w odchudzaniu może być tylko efektem ubocznym innych problemów zdrowotnych. Zadbaj o siebie poprzez właściwą diagnozę.

Jak widzisz powodów, dla których Twoja waga się nie zmniejsza, może być wiele. Dlatego jeśli chcesz skutecznie schudnąć i dalej nie masz pewności, co robisz nie tak, zapraszamy Cię do współpracy dietetyczno-treningowej. Pomożemy Ci znaleźć przyczynę braku efektów w odchudzaniu i wspólnie popracujemy nad efektami. Dołącz do nas, aby osiągnąć swój cel. Czekamy na kontakt!

Wyślij artykuł na facebooku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Kasia Dziurska i Emilian Gankowski

Regularne treningi i zdrowie odżywianie to ich wspólna pasja i codzienność. Oboje już od wielu lat nie wyobrażają sobie życia w innym stylu, konsekwentnie realizują swoje cele i chcą zarażać innych swoją pasją. Założyli SlimProjekt, żeby wspierać innych w dążeniu do ich celów i pomagać w zmianie nawyków na zdrowsze.

Więcej artykułów

Blog

Aktywność fizyczna w IBS – jakie ćwiczenia wybrać, gdy zmagasz się z zespołem jelita drażliwego?

Zmagasz się z zespołem jelita drażliwego i zastanawiasz się, w jaki sposób możesz poprawić jakość swoje życia i zminimalizować przykre dolegliwości? Nie wiesz, jaki rodzaj aktywności fizycznej w Twoim przypadku jest wskazany i czy w ogóle powinnaś wykonywać jakiś sport? IBS może zakłócać komfort Twojego życia, jednak dobra wiadomość jest taka, że…

Więcej »
Blog

Zespół jelita drażliwego – co jeść, a czego unikać w IBS?

Zdiagnozowano u Ciebie IBS i kompletnie nie wiesz, jak powinna wyglądać Twoja dieta? A może wyeliminowałaś już większość produktów, ale dyskomfort wciąż się pojawia? Ze względu na uciążliwe i krępujące dolegliwości całkowicie zrezygnowałaś z wyjść ze znajomymi? IBS to choroba, ale da się z nią żyć! I właśnie dzisiaj chcemy powiedzieć Ci o tym, że…

Więcej »
Blog

Detoks – zdrowa dieta czy zagrożenie dla organizmu?

Przeczytałaś już wiele informacji na temat detoksu i zamierzasz wprowadzić w życie regularne oczyszczanie organizmu z toksyn? A może chcesz szybko zgubić zbędne kilogramy i zastanawiasz się nad przeprowadzeniem kuracji detoksykującej? Już od jakiegoś czasu stosujesz detoksy, ale nie do końca jesteś pewna, czy to ma jakiś sens? W Internecie jest wiele niespójnych informacji dotyczących diet oczyszczający, dlatego dzisiaj chcemy powiedzieć Ci, że..

Więcej »

Odbierz darmowy poradnik

Sylwetka marzeń, pomimo braku czasu

Przejdź w końcu metamorfozę swojego życia i zadbaj o swoje zdrowie